tisdag 13 juni 2017

MAJ 2017

Maj blev rekordmånad med 17 nya X.

2/5 infann sig en halsbandsflugsnappare i Hammars Park och den visade sig fint.


6/5 en Grönsångare, även den i Hammars Park, fast bilden är från Öland senare i månaden.


7/5 åkte jag till Krageholmssjön för att få 2 X. Svarthalsad dopping och tajgasångare, men ingen av dem fick jag någon bild på tyvärr.

10/5 vid Habogårdsdammarna blev det skräntärna


14/5 trastsångare vid Häckebergasjön. Den är när detta skrivs, fortfarande kvar…


15/5 åkte jag till Strandhem för gräshoppssångare, som jag iof har men där fick jag trädgårdssångare och rörsångare på köpet. Mkt bra!



20/5 åkte jag till Österlen och vid Simris Strandängar blev det Rosenfink. Vid Ravlunda fältpiplärka. Också en bra dag.



25/5 blev dock rekorddag då jag åkte till Öland. 4 X den dagen, höksångare, ängshök, svarthakedopping och fjällpipare.





26/5 smalnäbbad simsnäppa i Beijers Hamn, fortfarande på Öland


28/5 bästa dagen med större skrikörn och härmsångare



Maj alltså. En väldigt bra månad fågelmässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar