tisdag 17 januari 2017

NOVEMBER 2016

Den märkligaste månaden, då det sensationellt nog, dök upp en fågel för första gången ever i Sverige. Ja, faktiskt för första gången i Europa

Men månadens första X kom 5/11 i Dörröds Fälad i form av Nötkråka. Tämligen ofta sedd där, men mer sällan någon annan stans i Skåne

6/11 Letade jag lönlöst efter Vitögd Dykand i Lomma Kustdammar. Bergand hade jag däremot inte kryssat av, så passade på då det låg en hel hög där 


12/11 kom så larmet om "NY ART".  Morgonen hade spenderats i N Hamnen i lönlös jakt på Berglärkor, men på eftermiddagen körde kanske 100 pers till Torreberga, för att försöka se den som senare bestämdes till Tundrasparv. Jag såg den, men fick då ingen bild. Däremot lyckades jag fånga några mindre Sångsvanar som flög förbi.


Dagen därpå 13/11 var det ännu fler folk på plats, ett par hundra fastiskt och jag fick också ett par bilder på den unika Tundrasparven. Lyckan var total!



Innan dess, hade jag varit i Lund, då den Vitögda dykanden flyttat från Lomma och dit. 


26/11 for vi så till Vejbystrand, för att kika på den Rödhalsade Snäppan som skulle visa sig hänga kvar där ett par veckor. Nu är det inte helt och hållet bestämt att det är en sådan, då vinterdräkten påminner väldigt mycket om Småsnäppans. Men än så länge är det X för alla de som varit och kikat på den.


November bjöd mestadels på skitväder när jag var iväg, men kryssen var värda det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar