fredag 5 februari 2016

Semesterdag

P g a orsaker, tog jag semester igår och efter avklarade ”orsaker”, gick jag runt lunchtid  min vanliga runda ned till havet. Nere på gården träffade jag på den Rödhake som jag har dagligt besök av på balkongen. Jag är i alla fall nästan  säker på att det är samma, de är tydligen relativt revirbundna.


På precis samma ställe som lille julafton, nästan nere vid havet, såg jag en liten flock om 5 individer av de ljuvliga Sidensvansarna. 

Nere vid havet fanns bl a Knipa och Vigg.


Men roligast- Tornfalken, som inte precis brydde sig om att jag var relativt nära.



Bland Björktrastar och Grönfinkar fanns också några Steglitser. En var törstig. Skumt, jag tror inte jag någonsin sett dem på marken på det viset…


Eftersom solen tittade fram emellanåt och en Alfågel rapporterats i Klagshamn, tog jag Pa´s bil och Körde till dit.  Först ett kort stopp hos Bläsänderna dock , hanarna har väldigt fin dräkt nu på vintern. 


Tyvärr har Alfågeln inte klarat sig p g a oljeskadad, enligt en fiskare jag träffade på där.

En vanlig Knölsvan


Roligast av allt, en flock om 50-80 Sidensvansar och här var bättre ljus då solen kom fram, så jag fick nöjet att titta på dem länge, länge.



Totalt fotade jag 15 arter. En mkt bra semesterdag alltså!

2 kommentarer: