tisdag 21 januari 2020

JUNI 2019

Det blev 7 X även i juni, fast då åkte jag också till Abisko, vilket är en del av förklaringen.
Men det började 5/6 i Lund, där en busksångare sågs ett par mycket varma dagar.


X igen 7/6  då det larmades en rosenstare  från Nabben. Långt avstånd och inte någon bild att tala om. Den hängde kvar några dagar, men hela tiden på omöjligt avstånd
9/6 fick jag både se och framför allt höra vassångare vid  Alberta mosse. Tror det var andra eller tredje försöket det lyckades på. Fin kväll det med


22/6 blev det avbrott från fåglarna eftersom en ovanlig slända siktats i bl a Trelleborg. Vandrande ängstrollslända 



Dags för Abisko då och 25/6 åkte vi med linbana upp på Njulla, där fjällabb gav oss väldigt fina obsar.




26/6  for vi till Rymdforskningsinstitutet i Kiruna och målarten för mig var lappmes. De fanns kvar i en av 4 holkar och det räckte ju. Mkt glad för det krysset. Annat trevligt där var bl a en nyfiken flock med lavskrika.
  



28/6 for vi upp på Njulla igen och då kunde jag X fjällripa. Vädret bjöd den dagen på samtliga årstider inklusive snö, men det går ju tack och lov att komma inomhus en stund om man vill



29/6 gick vi som längst, över en mil. Målet var lappsparv, som några fick se, dock inte jag. Fjällabbar dock och fina obsar på ljungpipare


Nära boendet häckade blåhake och det blev någon kvällstur upp på backen för att se och fota den.




Sista dagen30/6, blev det stopp vid Aptasvare igen för att försöka på tallbit. Tiden för flyget hem närmade sig och hoppet var väl nästan ute, när plötsligt 2 ex uppenbarade sig i en gran. Stor glädje faktiskt. Inte visste man då att Sverige senare på hösten skulle invaderas av just tallbit.


Det var som allra varmast i Malmö, just denna veckan, men trots myggbett och emellanåt kyla återvänder jag mer än gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar