tisdag 21 januari 2020

Mallis 28/4-1/5

Så jag tog en kortresa till Mallis och hade fyra fina dagar med en hel del fåglar jag inte förut sett. 

Direkt utanför hotellet, gick det nästan varje dag ett par härfåglar, de har jag sett hemma men pga festliga, får de ändå vara med.



Jag valde ett fint boende med gångavstånd till det mycket stora naturreservatet S´Albufera och där var jag varje dag. Två hela dagar och korta rundor de andra två. Jag besökte 8 fina gömslen. Nedan följer de arter jag såg där, varav kanske hälften är tagna i något gömsle


sammetshätta



styltlöpare. Ser ju märkliga ut med deras oerhört långa ben


sydnäktergal. Fin sång som hördes ofta och en tidig morgon, visade sig en fint också


cettisångare. Inte helt lätt att upptäcka, men jag hade tur redan första dagen.


svartbent strandpipare. 


rödvingad vadarsvala



purpurhöna


kamsothöna


purpurhäger


natthäger


kohäger

I Boquer Valley var målet den endemiska balearisk sångare,men det gick inte så bra. Däremot fick jag se både gulhämpling och blåtrast, samt en hel del sammetshätta. 



Sista dagen for jag till Son Real, som ligger en bit söder om S´Albufera. Lång promenad om man ville gå till havet, vilket jag gjorde, men med stopp i jättefint gömsle på vägen, gick det bra trots att det var varmaste dagen av de 4 med kanske 25 grader och vindstilla.

I gömslet fick jag se rödhuvad törnskata, kornsparv och en vessla som verkligen var supersnabb när den kom fram till den lilla dammen och drack.
'



Framme vid havet hoppades jag på rödnäbbad trut och visst var de där. Riktigt fina obsar, då de var framme så fort någon tog fram något ätbart. Lite som måsar och trutar hemma.


På tillbakavägen fick jag se biätare. De har jag sett förut i Thailand, men inte en hel flock och inte så fina obsar som här heller.



Intensiva dagar var över och jag är supernöjd med resan. En dag till hade dock inte skadat. 
En annan gång kanske...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar