tisdag 21 januari 2020

MAJ 2019

Bra månad med hela 7 X

5/5 larmades det att en dubbelbeckasin spelade vid  Vombs ängar. Mitt på dagen, vilket bara det är ovanligt. 









 Ca en vecka senare, blev det fart på skådar- sverige, då en gråhuvad vipa hittats i Väse. För första gången i Sverige.
Så den 17/5 körde jag ca 50 mil för att få se den och det blev en verkligt fin kväll med vipan på plats hela tiden. Sen körde jag inte hem igen, utan det blev vandrarhem i Karlstad. Det var mindre roligt, men ändå värt pga pippin.



Så blev det tid för en kort Ölandstur,tors- lör,  men som gav full utdelning.

30/5 fick jag se Lundsångare o spetsstjärtad duva. Den ena vid en återvinningsstation och den andra kring en gödselstack på en bondgård. Man får se så mycket fint….



31/5  började jag med att köra till ÖNU då en  ortolansparv var stationär där och efter lite letande, fick jag se den. Provade därefter turturduvan, som larmats och med hjälp av tub gick det att se den och tillslut även få en redigt suddig bild. Sist ut blev sydnäktergalen som verkade hyfsat stationär och visst höll den låda, men  att fota den var trixigare. Glad ändå pga X och för att det var andra försöket på den.

Annat lite roligt denna månaden var Roskarl  vid Strandhem den 14/5




19/5 fick jag äntligen möjlighet att fota en näktergal. Det var inte helt lätt och jag höll på ett bra tag innan jag ens fick syn på den. På jobbet faktiskt, där är en (Samma?) sen några år tillbaka men inte förrän nu har jag lyckats att ens se den.



Mkt bra månad alltså


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar