onsdag 11 maj 2016

Längre Söderut

Även i söndags var jag uppe tidigt. Nu gick färden söderut till Skanör, men jag gjorde ett kort stopp i Höllviken först och där hittade jag Törnsångare.X


På Landgrens Holme, häckar Skärfläckor. 


En riktigt bra fågelplattform är byggd så att det går att titta på dem i lugn och ro och utan att störa dem. 


Även Rödbena, Småtärna och så Tofsvipor, som är så fina när man kommer dem lite närmare. 




På andra sidan vägen sjöng lärkorna och för första gången i år, såg jag Fältpiplärka.


Sen körde jag till Kyrkan för att parkera och där kom ett par Ormvråkar svävande. Så mäktiga och vackra. 


Så hämtade jag Ma och Pa för utflykt till Löddesnäs. När vi stod mitt på spången, kom plötsligt en Kärrhök flygande. Jag vet att de häckar där, men jag har bara sett dem en gång förut och då i vintras. Detta är honan som födosöker.




2 kommentarer: