fredag 27 maj 2016

Vattenriket II

Lördagen startade tidigt, då jag gick upp i ottan för att se den fina soluppgången och dimman som lättade över åkrarna. På köpet fick jag bl a Gulärla på stolpe


 Bokeh´n* blir i stort sett alltid fin när fåglarna kommer upp en bit och därför blir man glad när de behagar slå sig ned på en stolpe eller liknande.


Vid 8-tiden körde vi till Lingenäs naturreservat. Där möttes vi av en stark vitlöksdoft p g a den otroliga matta av Ramslök som blommar där nu. Mycket vackert



Här såg vi bl a Glada och Sädesärla. Ett par storkar kom också flygande över oss.



Färden gick vidare till Naturum i Kristianstad och där jag Linnérundan 6 km.
Mörka moln hotade, men vi klarade oss hela tiden undan regnet och kunde istället njuta av solen hela vägen.

Här blev det bl a Törnsångare, Ormvråk, Gråhäger och en hybrid- and. 





Ny art för mig blev Tornseglare. Jag har alltså sett dem många gånger, men de lever hela sitt liv i luften förutom när de häckar och fånga dem på bild har jag inte lyckats med förut.



* Bokeh (från japanska boke, som betyder "suddig") är inom fotografin de delar i en bild som inte är i fokus.

2 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt i Vattenriket? Tacksam att bo här för det så mycket djurliv runt vårt kvarter. Gulärlorna bor här och den där gladan håller till här i villakvarteret. Har t om haft ett nära möte med en älg. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hade fina dagar och jag fick se många ställen jag inte varit på men vill återvända till. :)

      Radera