lördag 28 maj 2016

Vattenriket III

Söndagens första stopp blev Herkulesdammarna, där en Buskskvätta hälsade oss välkomna. 


Det häckar Svarttärna där och många av oss hade inte sett dem förut. Det blev ett av dagens 3 nya X för min del. Mycket elegant och gracil fågel.




Även skäggdoppingarna häckade där och ett par storkar såg vi också. Liksom Glada, Ormvråk och lite andra småfåglar


När vi så var tillbaka på parkeringen, kom en ensam Trana flygande på låg höjd. Mkt bra!


Sista stoppet blev Håslövs ängar, som bjöd på Storspov nästan innan vi ens hunnit ut ur bilarna. Här finns mycket, men för optimal utdelning, bör man ha tubkikare. 


Det behövdes dock inte för varken Gulärla eller Sånglärka på Stolpe. 


Här fick jag dagens andra X i form av Rödspov. De hängde vi med väldigt länge, en riktigt fin fågel. 


Bredvid en av Rödspovarna, satt en liten stund en Enkelbeckasin. Det blev X nr 3 för dagen. Ingen höjdarbild här heller, men det syns åtminstone någorlunda vad det är för något.



2 kommentarer:

  1. För några dagar sedan när jag skulle hämta sonen på skolan (går på en gång o cykelväg med åker på ena sidan o grässlänt på andra sidan) då har jag en Glada som följer mig hela vägen cirklande ca 10-15 meter upp. Det är så läckert att ha dem så nära. Kan verkligen se hela fågeln då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är otroligt vackra. Och stora! Låter topp att ha den så nära, jag får ut en liten bit, men ibland på jobbet ser jag dem. Kram och tack för att du kikar in

      Radera