torsdag 21 januari 2016

Ribban i solen

I söndags  roade jag mig med de som numera är stammisar på balkongen. Förutom Rödhaken, som nog var allra först, har en Koltrasthane hittat dit. Blåmesen är i stort sett helt orädd nu och kommer varje dag. Talgoxen är endast på sporadiska besök.

 

Eftersom det var den i särklass finaste vinterdagen vi haft hittills, chansade jag och gick ned till havet. Det var jag inte ensam om precis, kändes som hela Malmö ville göra det bästa av denna soliga snögnistrande dag.



Gärdsmygen är alltid roligt att se. De låter mycket och högt för att vara så pyttesmå, men det är inte helt lätt att upptäcka dem.


Talgoxarna var många och det var roligt att se dem rota runt i snön efter något ätbart.  


I en dunge bor en hyfsat stor koloni med Råkor. Det blir lite ”Fåglarna”- feeling ibland när de är så många.


En vigghane med ett helt harem såg jag också. De är inte ovanliga, men just där jag brukar gå, har jag inte sett dem förut.



Havet var delvis fruset och bildade fina mönster i isen. Kanske inget märkligt för er som bor norröver, men i Skåne är det inte alltför vanligt. 


Längst ut vid havet, blåste det lite, men annars värmde solen vårlikt och snart är den här hoppas jag. Våren! 


Roligast var att se Stenknäck. Jag fick en endaste riktigt dålig bild på den, men jag har aldrig sett en förut och därmed blev det ett X.

När jag så vände hemåt igen, var ”mina” Steglitser framme och åt på favoritmaten. 



2 kommentarer:

  1. AWWW vilka söta pippis och de vill ha VÅR precis som jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen. Ja, vi är nog många som längtar nu :)

      Radera