måndag 25 januari 2016

Skådning i Löddesnäs

 Ur fågelperspektiv, har jag haft en riktigt bra och en ganska bra dag denna helgen.

Lördagen var den riktigt bra dagen. Det första jag såg, var en liten flock Steglitser ute på Ön, när jag skulle hämta bilen. Ganska omöjligt att låta bli att fota dem när tillfälle ges.
  

Körde till Löddesnäs, ett ställe jag tidigare inte besökt, men så otroligt vackert där är. 


Snön föll med foto-ovänligt stora flingor och det första jag såg var en Skäggmes, som dock inte fastnade på bild. Det gjorde däremot en Blå Kärrhök, men p g a snön då, ingen bra bild på henne. 


En flock med Salskrakar låg långt ute och ibland tog sig en liten flygtur. Himla fin fågel det också även om det inte syns så bra här.


Efter en liten stund, hörde jag tysta små ”datorping” och så såg jag den stora flocken med Skäggmesar. Otroligt fina fåglar, särskilt hanen med sin långa, svarta mustasch. 



De äter på vassen och rör sig fram och tillbaka som på en given signal. Helt uppenbart verkar de vilja ha sällskap vid måltiden. Egentligen ska de väl flytta, så de som stannar kan ha det lite besvärligt om det blir väldigt kallt, så för deras skull är det väl ok med blidväder. Här är bara en liten del av flocken, jag skulle uppskatta dem till ca 20 st.


Skäggmes blev nytt X

  






Framåt eftermiddagen, gjorde solen ett tappert försök utan att lyckas helt, men isen i strandkanten  färgades som guld.




3 kommentarer:

  1. Vilka fina små skäggmesar.
    Hör massor av fågelläten från terassen nu om morgonen men de gömmer sig i träd o buskar.
    Svalor har vi många av, finns ett svalhus i närheten.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt för er, längtar så till resan nu. Javisst är de söta skäggmesarna! Kram

      Radera
  2. Så fina bilder, som vanligt :-) Kul att se skäggmesarna, visste inte ens att de fanns.

    Tack
    /Marlene

    SvaraRadera