måndag 11 januari 2016

Sötast av dem alla..

I lördags körde jag till Spillepengen, där Salskrake siktats. Inte bara därför dock, det var ett tag sedan jag var där och nu blev det dessutom en annan runda än vanligt.  Jag var dock nere på gården först, eftersom det finns fågelliv även där. Koltrast och Bofink t ex. 



Visst såg jag Salskraken, en väldigt fin andfågel, men den blev skrämd av andra vanliga änder och flög iväg för att inte dyka upp mer under den stunden jag var där. Så jag gick norrut istället.
Utsikten från toppen där är väldigt fin, särskilt nu när det ligger lite is. Nedanför där fåglar skymtas på isen är det alltid förbjudet att gå, eftersom en del arter häckar där.


En Ormvråk fick jag på bild i alla fall. En mycket hårt beskuren sådan, men ändå…


Igår var jag i Kungsparken. Men först l Öresundsdammarna, som var helt frusna trots plusgrader. Inne i parken var det också  isigt på sina ställen och tyvärr såg jag några fastfrusna fåglar. 


Jag såg även en väldigt fin Fasanhona.


Och inte hade jag gått långt förbi Fasanen innan jag träffade på den allra sötaste av fåglar, stjärtmesen. Den är 13-15 cm och 7-9 cm av det är stjärten. Pyttesmå alltså och totalt hopplösa att fota, då de inte är stilla en sekund, men ett par någorlunda bilder blev det i alla fall. De uppträder gärna flockvis särskilt nu på vintern och det här gänget består av 8-10 st. 


Den här ser lite annorlunda ut med svarta streck på sidan av huvudet och är sannolikt en underart (Europaeus) till de ”vanliga”. 


Förra vintern var det väldigt många i Metropolen och vi är många som hoppas att det blir likadant i år. En helt ok helg m a o.

4 kommentarer:

  1. Idag lyckades maken fota några storkar, men oj vad de är svåra att komma nära!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, har bara varit nära en på zoo en gång. Beroende på, är de flesta ganska skygga, hoppas ni har det fint, Kram

      Radera
  2. Fina koltrasten. :) Jag har börjat mata fåglarna hemma, lite i smyg för man får inte egentligen...och det ger mig dagliga besök som är mycket uppskattade hos fyrbeningarna.
    kram och hoppas att allt är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nationalfågeln...ja de är fina. Vi får inte heller mata, men jag gör det ändå och har några olika som kommer. I morse satt Koltrastarna på räcket och liksom väntade...mkt roligt. Kram i kylan

      Radera