fredag 8 januari 2016

Utflykt Husie Mosse

Husie Mosse är en välkänd fågellokal och i onsdags var jag där igen.

 Domherrarna finns i närheten av Mossen. Flocken verkar ha utökats och jag räknade till minst 8 st. Inga höjdarbilder, men helt underbart att se dem igen. Särskilt i snön, där de passar allra bäst. 


Hacke var desto mer samarbetsvillig då och hackade som en tok utan att ägna mig någon större uppmärksamhet.


Jag har nog aldrig sett så mycket fåglar där som i onsdags. Uppemot 1000 individer. Minst.

Björktrastar t ex. Gillar dem.


Grönfinkar och framförallt Grönsiskor (överst)  verkar födosöka i flock.



Några Sidensvansar och den ganska ovanliga Rödvingetrasten. Särskilt glad att fått se den, första gången för mig och därmed X.



Och ett gäng Steglitser satt och åt på linet som växer i kanten mot åkern men de får ett eget inlägg vid ett tillfälle.


Vad jag inte såg, men som har rapporterats är Vattenrall, Kungsfiskare, Strömstare och Spillkråka. All anledning att återvända alltså.


6 kommentarer:

  1. Hej Hacke! Va, finns det någon som heter Vattenrall? :)
    kram och må så gott i helgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de är enormt skygga, värre än Rovfåglar. 3 st skall finnas i Mossen. Kram

      Radera
  2. Åh, va kul det är att se dina fågelbilder. Häromdagen försökte jag fota domherrarna utanför fönstret. Det lyckades inte särskilt väl... Bara detta att de inte sitter stilla ;-) Dessutom har jag bara en handhållen iPhone, men kan inte låta bli att försöka :-)

    / Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. TAck, jag såg dem nog på Insta. Det är väldigt ovanligt att vi ser dem här,så att kunna stå inomhus och fota dem som du kan,är ju rena lyxen! De är så fina tycker jag, men det är ju nästan alla fåglar var och en på sitt sätt. Kram

      Radera