söndag 19 juni 2016

Juni rusar iväg!

13 av de 19 dagar som gått av Juni (!!) har jag varit iväg på olika ställen för att kolla fåglar.

T ex har jag varit söderut 2 dagar på raken, närmare bestämt vid Lilla Hammars Näs. Jag ville fota Hämplingar, vilket jag också gjorde, 



men det som gjorde att jag körde dit andra kvällen var den här fågeln.

En Piplärka. Som f ö inte alls är en Lärka Nu finns det ett gäng piplärkor och jag ville ha detta till en Trädpiplärka, men var osäker, så försökte få den artad, men
fortfarande går meningarna isär om det inte är en Ängspiplärka istället… Så svårt kan det vara även för experter och denna individ förblir förmodligen ”oartad”.


 Förra helgen inledde jag dagen vid Brofästet och där var, precis som på många ställen nu, en hel del fågelungar. Detta är en Blåmesunge.


Här fotade jag även bl a Törnsångare och Näktergal.


I Lomma har jag, utan resultat, letat efter Svartsnäppa. Istället blev det Tärnor och en helt utsliten förälder Törnsångare.



I Husie Mosse har jag äntligen fått en bild på Göken som håller till där . Ingen bra bild, men dock…


Och i Klagshamn har jag också, utan resultat letat efter Svartsnäppa. Där var istället bl a Sävsparv, Lövsångare och en ursöt Sädesärleunge. 


Höjdpunkten den senaste tiden var dock, när jag fick följa med på ringmärkning av 6 st Tornfalksungar. 


Sen körde jag en kort sväng till Björkelundadammen också där en knipa kom flygande, vilket var roligt, det är inte såå ofta jag sett en hona.




2 kommentarer:

  1. Yes vilken fågelexpert du är numera. :) Jag är imponerad. Hoppas att allt är bra och vi höres snart. En träff i veckan kanske?
    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag har även felartat 3 stycken på 2 månader, så någon expert är jag väl inte precis. Ses gärna, kan alla dagar utom onsdag. Kram

      Radera