onsdag 22 juni 2016

Lödde med omnejd

Jaha. Gråhakedoppingsungen i Öresundsdammarna har vuxit på sig. De var 3 från början, men den här dagen såg jag bara en enda. 


En liten bandit ser det ju ut som rakt framifrån.


Roligt också att det ligger på 2 olika reden, så kanske blir det ännu fler ungar…


I lördags var jag i Löddesnäs igen. Och jag fick se Skäggmesar igen. Tyvärr blev det inga bilder, men en Järnsparv, poserade ett par sekunder. 


Rödstjärtar har varit relativt vanliga ett par år, men honorna är för mig, svårare att fota än hanarna, som gärna sitter på en utsiktsplats och spanar. Att fota honorna kan ge ett sådant här resultat…


Men också såhär. En unge var  i närheten och denna honan varnade antagligen för mig. Eller för räven som jag plötsligt stod öga mot öga med. Sjukt otippat.


På hemvägen stannade jag till vid Borgeby Våtmarker och ett tag var detta en Årta med ungar. Sen visade sig att det var en vanlig Gräsandshona.


Däremot såg jag en Brushane. En hane i praktdräkt. Nu är detta på mycket långt håll, 

4 kommentarer:

  1. Vad kul! Ha så gott med Bruce och sista bilden är helt fantastisk. :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, nu läste jag lite ordentligt. :-)
      kram!

      Radera
  2. Hoppas kvällen med Bruce var toppen.
    Hade tänkt se honom i helgen i Göteborg men inga hotell fanns att få tag på.
    Trevlig Midsommar önskar Titti

    SvaraRadera
  3. Önskar Dig en härlig midsommarafton! Vilken magisk kväll det har varit.Inte många midsommaraftnar som det bar gått att sitta ute och njuta. Kram

    SvaraRadera