måndag 25 april 2016

LUSTIGASTE FÅGELN & KONSTIGASTE FÅGELN

Pied Fantail- Svartvit solfjädersstjärt.
En av morgnarna på första hotellet i Ao Nang fick jag se något väldigt märkligt. 


Sannolikt en parningsritual, där hanen spärrade ut stjärten, struttade, jämnfotahoppade och åmade sig för honan. 



Det var enda gången jag såg dessa fåglar, men hade en god stund med dem innan de blev störda av allt för många människor när övriga hotellgäster började vakna till liv.


Pied Hornbill- Orientnäshornsfågel.
Sista dagen på resan åkte vi alltså till den lilla pärlan Koh Poda. 
 En liten runda gick att gå d'är och plötsligt får jag syn på en jättestor fågel, som jag först tror är fastbunden vid ”maten”, men sen kom en till och en till. 



Aldrig sett något liknande faktiskt. Det ser ju ut som näbben är felväxt och dubbel, men namnet förklarar ju hur det ligger till. Det vore intressant att höra vad de har för nytta av hornet, men jag har inte hittat någon bra info gällande det.  



Totalt 6-8 stycken tror jag vi såg samtidigt. Att fånga dem flygande var emellertid svårt, eftersom träden stod rätt tätt och de var dessutom förvånansvärt snabba för sin storlek. Klart häftig fågel i alla fall.


1 kommentar: