fredag 29 april 2016

MEST RETSAMMA FÅGELN & DE SVÅRFOTADE FÅGLARNA

White Vented Myna- Javamanja.
Rovfågeln på bilden är en Brahmin- Glada, som jag förut visat, men de som flyger och retas med den är ännu en fågel jag bara såg en gång. 


Först trodde jag det var en av de andra svartvita vanliga sorterna, men näbben är gul och fjäderdräkten helt olik de andra också. Fick dock aldrig se en sittande, vilket är synd, för de har en festlig svart tofs precis ovanför näbben.



Två andra gula fåglar som verkligen gäckade mig, då jag flera gånger såg båda utan att kunna fota dem är först Citrine Wagtail- Citronärla.
Eller jag är till 99% säker på att det är en sådan. Den gömde sig som synes väldigt väl varje gång jag såg den.



Black Napped Oriole- Svartnackad Gylling.
Varje dag på Lipe såg och hörde jag den och varje dag kämpade jag för att fota den, men bättre än såhär blev det inte. I Sverige har vi Sommargylling som givetvis är släkt. Dock har jag aldrig sett någon, men kanske i år, de ska finnas i Skåne i alla fall.



2 kommentarer:

  1. Alltså så coolt med alla fågelbilder. Frågor på det: Har du googlat fram namnen eller hade du förberett dig innan resan på floran och faunan? Och hade du med dig megastora gluggen? Gick den bra att resa med?
    Ja du hör ju...jag är jättenyfiken. Själv hoppas jag på lite helgfoto och att värmen kryper uppåt i helgen. Hoppas du har det bra så hörs vi snart.
    kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst har jag googlat, även innan resan och väl hemma, letat i diverse forum. Även fått hjälp med 5 st av Thailändare. 300- gluggen fungerade bra, det är bara den jag fotat med hela tiden. Ja, det blev ju fint i helgen (ursäkta sent svar) Kram

      Radera