torsdag 7 april 2016

Vårtecken

I söndags var jag en kort tur i Kungsparken, då jag sett att det rapporterats om Kungsfåglar
Och det tog faktiskt inte särskilt lång tid innan jag fick syn på dem. 



Små, söta och snabba. Men även hungriga och därför inte så brydda av att jag stod relativt nära dem.


Eftersom Scillan blommar nu, var jag absolut tvungen att  även gå bort till Gamla Kyrkogården, som är som allra, allra finast just nu.


I tisdags  körde jag till Öresundsdammarna med hopp om att få se Kungsfiskaren som håller till där.

Det gick jättedåligt, men jag fick åtminstone se de 2 par av Gråhakedopping som huserar där och förhoppningsvis kommer de att häcka.


Även här fanns många Kungsfåglar och ännu ett vårtecken i form av Gransångare. Mkt Bra! 


,Dagen därpå körde jag till Sibbarp för att gå en sväng och rensa tankarna lite.

Där fanns fler  Strandskator, som iof fanns här innan semestern, 


men också Sädesärlor och plötsligt kom något stort flygande med lugna
mäktiga vingslag. 


En Havsörn. Inget vårtecken, men ganska ovanligt att se här i Malmö på någorlunda avstånd.


Himmeln var dramatisk som vanligt och strax efter att jag var hemma igen, började det stänka lite.


3 kommentarer:

  1. Underbara vårbilder, scillahavet är helt magiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kyrkogården är som allra vackrast när den är helt blå. Alltid mycket människor som fotar som tokar där såklart. Hoppas allt är bra med dig :)

      Radera